Herpes zoster / Gordelroos / Shingles

Shingles, or herpes zoster, is a viral infection of sensory nerve cells caused by the same virus (Varicella zoster) that causes chicken pox. The virus remains latent in the dorsal root ganglia of the spinal cord after the initial attack of chicken pox. The disease occurs most frequently in people over the age of 50. It may be activated through such factors as trauma to the spinal cord and its roots through surgery or X-ray therapy. Shingles is characterized by pain along an affected nerve and its branches and the eruption of blisters over skin areas supplied by the nerve. An attack will usually be preceded by a few days of intense pain in the affected areas. Then many extremely painful and itchy blisters develop, normally lasting 7 -14 days. These eventually form crusty scabs and fall off. Following such an outbreak, the pain may continue even when the blisters have disappeared, especially in the elderly. This may go on for months and can be more painful than the original infection.

Actions indicated for the processes behind this disease:

  • Nervine Tonics will `feed' the traumatized nerve tissue.

  • Nervine Relaxants may ease the associated pain, but will definitely lesson associated anxiety or tension.

  • Anti-inflammatories will reduce the inflammatory response.

  • Anti-spasmodics will alleviate muscular tension developed in response to the pain.

  • Anti-microbials may help deal with the virus infection, but it is very intransigent.

System support:

The nervous system needs as much help as it can get! As shingles often occurs in the elderly, almost any system tonic might be appropriate. Signs and symptoms guide the therapist.

One possible prescription:

  • Avena sativa

  • Hypericum perforatum

  • Echinacea spp.

  • Scutellaria laterifolia equal parts to 5ml of tincture 4 times a day

  • Mentha piperita oil applied topically may reduce the pain through a mild local numbing effect. Do not attempt this if the skin is extremely sensitive.

Colloidal oatmeal powder may be dusted on the effected skin to act as a dry lubricant, hopefully reducing pain from contact with clothes.

Actions supplied by this combination:

Nervines Tonic (Avena sativa, Hypericum perforatum)

Nervines Relaxant (Hypericum perforatum, Scutellaria laterifolia, Artemisia vulgaris)

Anti-inflammatory (Hypericum perforatum)

Anti-spasmodic (Hypericum perforatum, Scutellaria laterifolia)

Anti-microbial (Hypericum perforatum, Echinacea spp.)

Broader Context of Treatment :

Good nutrition and support of general health are crucial. Pain relief medication containing acetaminophen, e.g. Tylenol, may prolong the illness. Pharmacological research suggests that capsaic in, from Capsicum minimum, may be helpful as a pain reliever, and thus capsules of cayenne may be helpful. The following supplementation is recommended:

Vitamin B complex 100mg three times a day with food

Vitamin C 2g twice a day

Lysine (an amino acid) 500mg twice daily

Herpes zoster results from reactivation of the virus that causes chicken pox upon initial infection. However, not all people who have had chicken pox get herpes zoster. The National Institute of Neurological Disorders and Stroke estimates that only about one in four people develop the disease, usually after the age of 40. While herbal remedies do not replace conventional medical treatments for herpes zoster, they may be useful as a complement to traditional medical treatments for zoster-related pain.

Cayenne Pepper

Capsaicin, the compound that imparts the "hot" to hot peppers produces a burning sensation when applied to skin. For people with herpes zoster, this burning sensation can override pain signals, offering relief from zoster-related pain. The University of Michigan Medical Center cites two studies in which cayenne-based creams improved zoster-related pain within two weeks of beginning treatment. However, an October 2010 study published in "BMC Neurology" concluded that these positive results probably reflected the spontaneous resolution of symptoms, rather than an effect of cayenne pepper treatment. Direct application of cayenne pepper can cause irritation and make herpes zoster worse. Interested patients can purchase over-the-counter skin creams that list capsaicin as an active ingredient. In 2009, the Food and Drug Administration approved a prescription-only capsaicin patch.

Peppermint Oil

The University of Michigan Medical Center, or UMMC, describes a case in which an elderly woman experienced "dramatic" pain relief from the topical application of peppermint oil. Similar to cayenne pepper, menthol in peppermint oil produces a cooling sensation that overrides or dampens zoster-related pain signals. Peppermint oil can be purchased at most health and grocery stores. UMMC recommends applying two to three drops, three to four times per day. Patients who experience redness or other signs of skin irritation should discontinue use or see a doctor.

Licorice Root

In the 1990 edition of "Skin Pharmacology" a team of Japanese researchers led by dermatologist Yosuke Aikawa, M.D. found that a compound present in licorice root, called glycyrrhizin, quelled pain and inflammation when applied to herpes zoster skin lesions. Pain resolved most rapidly in patients who also took the antiviral drug acyclovir, according to Aikawa, but even patients who did not take acyclovir still experienced benefits. Licorice root is usually sold as capsules or liquids intended for oral use. UMMC recommends consulting an herbal medicine practitioner in order to obtain licorice gel for topical use. The gel should be applied three times per day, or as directed by the herbal medicine practitioner.

References

National Institute of Neurological Disorders and Stroke: Shingles: Hope Through Research

"BMC Neurology"; Effect of Duration of Postherpetic Neuralgia on Efficacy Analysis in a Multicenter, Randomized, Controlled Study of NGX-4010; Lynn R. Webster, M.D. et al.; October 2010

"Skin Pharmacology"; Effect of Glycyrrhizin on Pain and HLA-DR Antigen Expression on CD8-Positive Cells in Peripheral Blood of Herpes Zoster Patients; Yosuke Aikawa, M.D. et al.; 1990

Bernstein JE, Korman NJ, Bickers DR, Dahl MV, Millikan LE. Topical capsaicin treatment of chronic postherpetic neuralgia. J Am Acad Dermatol. 2 Pt 1 (1989): 265-270.

Billigmann P. [Enzyme therapy--an alternative in treatment of herpes zoster. A controlled study of 192 patients] Fortschr Med. 113.4 (1995): 43-48.

Davies SJ, Harding LM, Baranowski AP. A novel treatment of postherpetic neuralgia using peppermint oil. Clin J Pain. 18.3 (2002): 200-202.

Greenway FL, Frome BM, Engels TM 3rd, McLellan A. Temporary relief of postherpetic neuralgia pain with topical geranium oil. Am J Med. 115.7 (2003): 586-587.

Irwin MR, Pike JL, Cole JC, Oxman MN. Effects of a behavioral intervention, Tai Chi Chih, on varicella-zoster virus specific immunity and health functioning in older adults. Psychosom Med. 65.5 (2003): 824-830.

Volmink J, Lancaster T, Gray S, Silagy C. Treatments for postherpetic neuralgia--a systematic review of randomized controlled trials. Fam Pract. 13.1 (1996):84-91.

http://www.altmedrev.com/publications/11/2/102.pdf

  • Glycyrrhiza glabra

  • Hypericum perforatum

  • honey

  • Ganoderma lucidum

  • Lilium candidum

  • Capsicum

  • Lavandula etherische olie

Watson CP, Tyler KL, Bickers DR, et al. A randomized vehicle-controlled trial of topical capsaicin in the treatment of postherpetic neuralgia. Clin Ther 1993;15:510-526.

Pompei R, Flore O, Marccialis MA, et al. Glycyrrhizic acid inhibits virus growth and inactivates virus particles. Nature 1979;281:689-

690.

Pompei R, Pani A, Flore O, et al. Antiviral activity of glycyrrhizic acid. Experientia 1980;36:304.

Baba M, Shigeta S. Antiviral activity of glycyrrhizin against varicella-zoster virus in vitro. Antiviral Res 1987;7:99-107.

Mimaki Y, Satou T, Kuroda M, et al. New steroidal constituents from the bulbs of Lilium candidum. Chem Pharm Bull (Tokyo) 1998;46:1829-1832.

Hijikata Y, Yamada S. Effect of Ganoderma lucidum on postherpetic neuralgia. Am J Chin Med1998;26:375-381.

Hijikata Y, Yasuhara A, Sahashi Y. Effect of an herbal formula containing Ganoderma lucidum on reduction of herpes zoster pain: a pilot clinical trial. Am J Chin Med 2005;33:517-523.

Sangkitporn S, Chaiwat S, Balachandra K, et al. Treatment of herpes zoster with Clinacanthus nutans (bi phaya yaw) extract. J Med Assoc Thai

1995;78:624-627.

Al-Waili NS. Topical honey application vs. acyclovir for the treatment of recurrent Herpes simplex lesions. Med Sci Monit 2004;10:MT94-MT98.

Aromapflege Praxiserfahrungen pur: Öl-Mischung bei Herpes Zoster

Fallbeispiel:

Ein Patient mit wiederkehrendem Herpes Zoster (neurokutane Erkrankung mit Varicella-Zoster Virus) am Fuß-Innengewölbe.

Starke Schmerzen und die postherpetische Neuralgie (PHN) plagten den bewegungseingschränkten Rehapatienten.

Nach Sichtung der Patientenunterlagen und der persönlichen Aromapflege-Anamnese mit olfaktorischer Testung mit dem Patienten wurde

eine 3%ige Mischung aus kaltgepresstem Pflanzenöl - Hypericum perforatum in Olea europaea - einem Mazerat

+ 10 gtt Hippophae rhamnoides

mit folgenden ätherischen Ölen (+ 20 gtt Melaleuca alternifolia, 20 gtt Eucalyptus citriodora, 10 gtt Boswellia sacra, 10 gtt Melissa off.)

- 3 x tgl. auf ein steriles Pflaster aufgetragen und aufgebracht.

Da der Patient durch seine Halbseitenlähmung tagsüber seinen sonderangefertigten Schuh tragen mußte, hatten wir uns für die Pflastervariante entschieden.

Zur Reinigung des befallenen Hautareals steht bei geschlossenen Vesikeln z.B. Bombastus Original Sedative Essenz, eine Alkohol-/Äther.-Öl-Mischungund bei offenen Vesikeln z.B. eine Mischung aus Melaleuca alternifolia-/Rosa damascena WD/Melissa off.-Hydrolat zur Verfügung.

Phytotherapie bei Herpes zoster http://www.naturheilmagazin.de/natuerlich-heilen/krankheiten-a-bis-z/herpes-zoster.html

Aus der Phytotherapie stehen verschiedene Mittel zur Therapie einer Infektiond mit dem Zoster Virus zur Verfügung. Das bekannteste pflanzliche Nervenmittel ist das Johanniskraut, botanisch Hypericum perforatum. Es ist die Heilpflanze mit der stärksten Beziehung zum Licht. So wirken schon rein optisch die intensiv gelbglänzenden Blüten mit den beinahe funkensprühenden Staubfäden wie kleine Sonnenräder. Beim Menschen erhöht Johanniskraut in hohen Dosen die Lichtempfindlichkeit. Gleichzeitig verkörpert die Pflanze Stabilität und Gleichgewicht, ablesbar beispielsweise an ihrem sehr geradlinigen, austarierenden Wuchs. Am deutlichsten vermitteln sich diese beiden Qualitäten durch Darreichung einer wesensgemäß zubereiteten Urtinktur (z.B. CERES-Hyericum Ø / ALCEA), die gemeinsam zu einer Linderung der Schmerzen bei gleichzeitiger Stimmungsaufhellung führen. Da wesensgemäß zubereitete Urtinkturen nur in geringster Dosis verabreicht werden (einschleichend beginnen, 2-3 x tgl. 1-3 Tropfen; zu hohe Dosierungen können Umkehrwirkungen hervorrufen), besteht hier überdies kaum die Gefahr der Lichtüberempfindlichkeit bzw. einer möglichen starken Wechselwirkung mit anderen Medikamenten. In jedem Fall ist vorher der Arzt zu befragen.

Ein vorzügliches Wundheilmittel stellt die Ringelblume dar, Calendula officinalis. Ihre gelb-orange leuchtenden Blüten künden von Lebenslust und Sinnenwärme. Ihr leicht klebriger, balsamischer Saft, der sofort jede Schnittstelle an der Pflanze verschließt, verströmt ein angenehm warmes Aroma. Einen verschließenden Gestus zeigt auch die verblühende Blüte, die sich völlig nach innen zusammenkrümmt. Eine in Wasser verdünnte Calendula Urtinktur eignet sich mit ihrem balsamischen, verschließenden Charakter daher gut zur äußeren Behandlung des Hautausschlages. Um die schmerzenden Hautstellen nicht berühren zu müssen, empfiehlt sich, die wässrige Verdünnung in eine Sprühflasche zu füllen und aufzusprühen.

Für eine allgemeine Stärkung der Abwehr empfiehlt sich überdies die Einnahme von Echinacea purpurea, dem Sonnenhut. Das altgriechische Wort Echinos heißt Igel und leitet sich ab von der Form des aufgestülpten, borstigen Blütenbodens während der Schlussphase der Blüte. Echinacea ist von ihrem Ausdruck her eine ausgesprochen distinguierte Pflanze, nicht stachelig aggressiv, aber doch entschieden Abstand gebietend und sich selbst schützend gegenüber allen Fremdeinflüssen. Im menschlichen Organismus scheinen die Inhaltsstoffe nach jüngsten Erkenntnisssen die Viren davon abzuhalten, in Zellen einzudringen. Wesensgemäß eingesetzt in Form einer homöopathischen Urtinktur unterstützt sie außerdem die Fähigkeit des Menschen, sich gegen Zustände psychische Ausbeutung besser abzugrenzen und damit auch auf seelischer Ebene die Abwehrkräfte zu stärken.

In der abheilenden Phase einer Infektion mit dem Zoster Virus leisten lauwarme Umschläge mit gerbstoffhaltigen Heilpflanzen wie z.B. Eichenrinde oder Hamamelis (Zaubernuss) gute Dienste zur Wundheilung und beugen bakteriellen Infektionen vor.

Sehr gute Erfahrungen werden auch mit einem schmerzstillenden Öl von Wala gemacht, das als Hauptkomponente eine homöopathische Dilution des Eisenhuts (Aconit) enthält und wirkungsabrundend noch mit den ätherischen Ölen von Campher und dem nervenberuhigenden Lavendel versetzt ist.

Aromatherapie bei Herpes zoster

In der Aromatherapie haben sich bei einer Infektion mit dem Zoster Virus die Anwendungen von Teebaumöl, von Lavendel, von Rose, von Rosengeranie und Echter Kamille bewährt, jeweils im Verhältnis 1:5 gemischt mit Rosenhydrolat bzw. echtem Rosenwasser (z.B. von Soluna). Die ätherischen Öle wirken stark antiviral, antibakteriell und schmerzlindernd. Sie fördern vor allem die Wundheilung und Regeneration der Haut. Die Mischung kann sich dabei an den Vorlieben des Patienten orientieren. Eine gute schmerzstillende und kühlende Wirkung kann auch durch ätherisches Pfefferminzöl erzielt werden.