Udeşti, trovanţi cu fosile, Podişul Sucevei

Radu şi Vasile Bouaru (Rădăuţi)

Am revenit la Udesti pe 5 iulie 2014 pentru a studia in detaliu trovantii intalniti aici. Am abordat Dealul Oadeci, cel pe care se afla trovantii, plecand din centrul satului, pe ulite intortocheate, dar avand aproape tot timpul dealul in fata, fara pericol de ratacire printre casele care, cu cat urcam, se raresc. Ajungem astfel la marginea Udestiului, pe o pajiste care se intinde pana sus pe deal (foto 1). Trecem, in urcus, pe langa o stana de vaci pe care o ocolim prin dreapta.

Flori de toate culorile ne intampina imediat (foto 2, 3). Dupa un urcus pe o panta mica ajungem la baza micului abrupt unde se afla trovantii si privim o mica ravena pe langa care vom urca (foto 4).

Ajungem ceva mai sus in zona trovantilor (foto 5). Forme uimitoare incanta privirea (foto 6). Pe pantele inclinate, expuse eroziunii, unele plante se aventureaza sa creasca (foto 7, 8).

Ne abatem in urcus spre dreapta, catre o portiune cu multi trovanti mai mici, raspanditi pe pante, langa un mic perete nisipos din care ies trovanti (foto 9). Unul din motivele principale pentru care am revenit aici este ca in acesti trovanti am gasit urme de fosile (foto 10, 11).

Urme de scoici sau melci se vad daca privim aceste pietre de aproape (foto 12). Nu au dimensiuni mai mari de 1,5 cm iar marea majoritate a fosilelor de scoici au mai putin de 1 cm (foto 13). Doar privite de foarte aproape ni se releva aceste urme de fosile (foto 14).

Pe un trovant am gasit o fosila de scoica in relief (foto 15). Observam, pe langa formele deosebite ale pietrelor si alte urme de fosile (foto 16). Avem inca o dovada ca odata, pe aici, era un fund de mare…

Dupa mica noastra descoperire, urcam pana in varful dealului si ne indreptam spre padurea descrisa la excursia anterioara. La intrarea in padure ne abatem insa, de data asta, spre stanga (foto 17). Intalnim flori de clopotel (foto 18). Poteca traverseaza o padure de foioase, umbroasa (foto 19). Gasim o ciuperca (foto 20).

Urmam mai departe poteca ce ajunge intr-un luminis de unde, printre copaci, vedem urmatoarele dealuri spre care ne vom indrepta, catre dreapta fata de sensul de mers (foto 21). Coboram destul de mult si ajungem la un drumeag pe care il vom urma spre dreapta fata de sensul de coborare. Acesta ocoleste valea unui mic parau de-a lungul caruia este vegetatie abundenta. Dupa cateva sute de metri drumul se abate spre stanga, pe malul drept geografic al micului paraias. Coboram inca cateva minute apoi vom observa spre dreapta noastra cum copacii se raresc. Ne vom abate spre acel loc urcand o panta foarte mica si iesim din padure intre cateva dealuri (foto 22). Undeva in fata noastra se afla o stana iar spre stanga fata de directia de mers observam cateva mici alunecari de teren spre care ne vom indrepta.

Traversam o mica portiune mlastinoasa si ajungem in acel loc, marcat cu sageata rosie in imaginea 22. Uite cum arata solul dupa actiunea suvoaielor de apa (foto 23). Urcam apoi spre varful dealului din partea stanga din imaginea 22. De mai sus vedem dealul pe care l-am coborat ca sa ajungem aici (foto 24). Cu sageata rosie am marcat locul unde am deviat spre stanga si am intrat in padure. Iata o alta ciuperca (foto 25).

Ajungem si in varf, pe liziera unei paduri, unde intalnim un drumeag care intra in aceasta padure. Noi vom cobori insa pe partea opusa, spre drumul din stanga imaginii 26, care ocoleste un gard. Inainte de a cobori fotografiem ceva mai spre dreapta, observand padurea Plavalari, descrisa la https://sites.google.com/site/romanianatura46/home/carpatii-rasariteni/podisul-sucevei/trovanti-la-udesti-langa-suceava (foto 27). Coboram la drumul de tara care ocoleste gardul amintit si ne abatem spre stanga fata de sensul de coborare, pe un drum de tara. La cateva sute de metri mai la vale trecem de poarta conacului Mavrodin, construit prin 1925 (foto 28).

Continuam sa mergem inca aproape 2,5 km pe acest drum, nu inainte de a fotografia spre inapoi (foto 29). Trecem pe langa cateva case pana la intersectia cu drumul 208C, aproape de intrarea in satul Vulturesti care se afla spre dreapta fata de sensul de mers.

alte locuri cu trovanţi din România