Canionul şi Cascadele Tamina, în Piatra Mare

Vasile Bouaru (Rădăuţi)

Cascada Tamina, alaturi de Canionul 7 Scari, constituie atractii ale Masivului Piatra Mare. Un punct de acces spre cascada (31 iulie 2014) este gara CFR Timisu de Sus (vezi si harta de la).

Din gara avem de parcurs 1 km pana la intrarea pe drumul forestier Tamina. Stand cu fata la gara ne deplasam pe drumul care iese din zona acesteia, spre dreapta, 100 metri, pana iesim la soseaua E60 care traverseaza Valea Prahovei. Inainte de a ajunge la sosea privim spre inapoi, catre Masivul Postavaru (foto 1) apoi iesim la asfalt (foto 2) si ne abatem spre dreapta. Mai parcurgem cateva sute de metri in directia Predeal, pana vom observa pe partea stanga in sensul de mers intrarea pe drumul forestier Tamina (6,2 km) (foto 3, 4). Mai exista o ruta ceva mai lunga de a ajunge la cascada. Am urmat insa acest drum, marcat cu banda albastra.

Traversam pe un pod Raul Timis (foto 5) si undeva in dreapta noastra se vede un stalp, destul de ascuns, pe care se afla marcajul, pe unde urca o poteca spre cascada Tamina (foto 6). Poteca marcata urca de-a dreptul, taind serpentinele largi pe care le face drumul. Pana la prima intersectie dintre poteca marcata si drumul forestier am preferat sa urcam pe drum. La tot pasul intalnim flori (foto 7, 8) si frunze mari de brustur (foto 9). Si aici, ca in diverse alte zone, pe florile mari si galbene poposesc fluturi (foto 10).

Ajungem la intersectia dintre poteca marcata si drumul forestier (foto 11), de unde urmam poteca marcata (foto 12). Marcajul apare des, poteca este foarte bine conturata, nu exista pericol de ratacire. Undeva mai sus gasim cateva ciuperci (foto 13).

Intersectam de mai multe ori drumul forestier iar cateodata poteca devine mai ingusta si se strecoara prin locuri cu vegetatie mai abundenta (foto 14). Mai sus traversam din nou drumul si urcam mai departe pe poteca marcata (foto 15), iesind in vecinatatea unui mic abrupt (foto 16). Acolo vedem, pe partea stanga in sensul de urcus, marcajul si o sageata albastra care indica spre dreapta. Am facut din gara si pana aici o ora si 30 minute.

Parasim poteca care merge inainte, pe langa abruptul de pe partea stanga din imaginea 16 si ne abatem cativa metri spre dreapta, la un panou indicator (foto 17). Citim indicatiile de pe panou (foto 18) si aflam ca suntem in imediata vecinatate a Cascadei Tamina. Pentru a continua trebuie sa fim atenti la potecile care se afla in vecinatatea panoului. Daca privim cu atentie imaginea 17 vom observa o poteca vizibila prin stanga panoului, care conduce prin spatele acestuia. Aceasta poteca ne scoate undeva deasupra canionului unde se afla cascada, deci trebuie sa fim atenti pentru ca ajungem pe marginea superioara a unui abrupt.

Pentru a parcurge canionul dinspre amonte spre aval urmam o poteca la fel de bine conturata dar putin mascata de vegetatie, care se desprinde tot din fata panoului dar duce spre stanga si coboara printre cativa copaci, poteca indicata de sageata rosie in imaginea 17. Coboram foarte putin si ajungem la firul apei care se pregateste sa intre in canion (foto 19).

aici am realizat un film

E bine de parcurs acest canion in perioade mai secetoase, atunci cand nivelul apei este mic.

Patrundem printre primele stanci (foto 20). Peretii sunt destul de apropiati (foto 21). Spre inapoi canionul arata ca in imaginea 22 iar in fata noastra se ingusteaza foarte mult (foto 23).

Coboram pe langa o mica cascada (foto 24) si citim pe o placa despre cei care au amenajat locul.

aici am realizat al doilea film

Peisajul devine si mai interesant inainte de a cobora prima scara metalica (foto 26); apa se avanta cu putere in jos, facand zgomot mare. Lateral, prin pereti, se observa scobituri (foto 27). Incepem coborarea (foto  28), privim caderea de apa (foto 29, 30).

dupa ce depasim prima scara locul arata ca in filmul de mai sus

Peretii sunt foarte apropiati; vine urmatoarea scara, desprinsa intr-un colt de peretele in care a fost fixata dar inca stabila (foto 31). De jos in sus peisajul arata ca in foto 32.

Privind in sus peretii sunt luminati prin reflexia razelor solare si au farmec (foto 33). Mai coboram cativa metri (foto 34) fotografiind si lateral (foto 35).

ajungem la iesirea din canion (foto 36), unde am filmat

In dreapta noastra, cum iesim, se inalta pereti frumosi, surplombati, din calcar (foto 37) iar daca mai mergem cativa metri pe firul apei, mai intalnim o cascada (foto 38).

Apoi urcam pe langa peretele calcaros, unde admiram o surplomba (foto 39). Poteca urca prin padure (foto 40) iar in peretele stancos se vad pitoane, semn ca pe aici sunt trasee de catarare (foto 41). Mai urcam putin trecand pe langa florile specifice zonei (foto 42, 43) si iesim pe poteca din dreapta panoului din imaginea 17 (daca stam cu fata la el).

Coboram apoi pe aceeasi poteca pe care am urcat si de unde avem vizibilitate privim spre Masivul Postavaru (foto 44).

Mai jos coboram pe partea din poteca pe care am omis-o la intrarea in traseu, respectiv prima ei parte. Trecem pe langa o portiune defrisata si avem vizibilitate inspre Muntii Bucegi (foto 45); iata Costila (foto 46).

Ajungem imediat la capatul din aval al drumului forestier unde incheiem circuitul.