Határtalanul

2023. május 2-5.

FELVIDÉK

1. nap

Korán reggel 6 órakor indultunk buszunkkal Budapest irányába, majd a fővárost kerülve az északi országrész felé utaztunk tovább. A határt  átlépve a szlovák hangzású Szklabonyán vettünk részt az első programunkon. A palóc író, Mikszáth Kálmán emlékháza után egy rövid sétát tettünk a kékkői vár szomszédságában. A kálváriadombról csodálatos panoráma tárult elénk. Majd Alsósztregován Madách Imre szülőkastélyában hallgathattunk érdekességeket a híres drámaíróról, és a sírjánál is jártunk. A losonci temetőnél is megálltunk. Estefelé értünk szálláshelyünkre, a festői szépségű Várhosszúrétre. Jóízűen elfogyasztottuk kemencében sült vacsoránkat, és nagyot játszottunk a házaink melletti nagy zöld területen.

2. nap

A kissé esős reggelen magyar tannyelvű iskolások vártak bennünket Rimajánosiban. Megható trianoni műsorunk, iskolánk bemutatkozása nagy tapsot kapott. Mi is elfogódottan hallgattuk egy kisiskolás szép palóc hangzású mesemondását, az ottani igazgatónő személyes-történelmi témájú gondolatait. A falu monostortemplomát is megcsodáltuk. Sétáltunk Rimaszombatiban, végignéztük a Gömör-Kishonti Múzeum gazdag kiállítását. Késő délután megmásztuk a maginvári hegytetőt, a kilátóból beláttuk az egész Rima völgyét.

3. nap

Szeles, napsütéses időben indultunk Kassára, a Felvidék második nagy városába. A főtéren a Dómban megkoszorúztuk II. Rákóczi Ferenc szarkofágját, bensőséges érzés volt elszavalni itt a Himnusz híres sorait, fejet hajtani a fejedelem síremléke előtt. Elsétáltunk a város másik részében álló rodostói házhoz, majd szabadprogramot is kaptunk a centrumban. A kirándulás az UNESCO Világörökség részét képező vadregényes, sziklacsodákkal teli szádelői szurdokvölgyben folytatódott. Várhosszúrétre visszatérve a templom kertjében Nagy György fafaragó mester mesélt nekünk a múltról. A mintegy kétórás túra után is jólesett a csapatnak a szálláson az udvari játék: trambulin, kis focipálya, kilátó, gyönyörű kilátás varázsolt el bennünket esténként vacsora után.

4. nap

Holmink becsomagolása után Rozsnyóra indultunk. Útközben búcsúpillantást vetettünk a festői Krasznahorka várára, melynek tövében volt egy rövid megállónk Andrássy Franciska és Dénes egyedülálló mauzóleumánál.  Rozsnyó kisvárosában sétálhattunk a téren, majd a nap többi része a várakról szólt. Felkerestük a csetneki vízivárat, látogatást tettünk Füleken. Az utolsó programunk Somoskő bejárása volt. Túlzás nélkül örökre szóló emlékekkel tértünk haza a vadregényes Gömörországból, a csodálatos Felvidékről!

2019. szeptember 25-27.

ERDÉLY

1.nap

5 órakor indultunk Kaposvárról, és a határátlépés után 1 órára Nagyváradra értünk, ahol szakadt az eső. Elsőként a nagyváradi várat tekintettük meg, ahol II. Rákóczi Györgyre emlékeztünk, majd a főtér következett, és a váradi püspökség történetével ismerkedtünk meg. Utunk a csodás Királyhágón keresztül Kalotaszentkirályra vezetett, ahol már vártak Bennünket egy jóízű vacsorával. Itt volt a szállásunk is.

2. nap

Sajnosa másnap is szakadó esőben indult. Első állomásunk Körösfő volt, ahol a református templomot tekintettük meg. Ezután következett Kolozsvár: Szent Mihály templom, Mátyás szülőháza. Délután pedig Tordára érkeztünk, ahol a sóbányát látogattuk meg. Sétáltunk Tordán, de sajnos a Tordai-hasadékot elmosta a szakadó eső, ki sem tudtunk szállni a buszból. Visszaérkezve a szálláshelyre vacsora után egy szenzációs programon találkoztunk a helyi iskola diákjaival és igazgató bácsijával, ahol bemutatkoztunk egymásnak. Majd táncmulatságon vehettünk részt, ahol megismerkedtünk a kalotaszentkirályi néptánccal és alaplépéseket tanulhattunk.

3. nap

Csucsára látogattunk a Bonca kastélyba, ahol megemlékeztünk Ady Endréről és Csinszka verseket olvastunk fel. Erdély kapuja a Királyhágó elhagyása után indultunk haza, tele sok-sok gyönyörű élménnyel.

2019. május 29-31.

ERDÉLY

1. nap

Reggel 5 órakor indultunk, irány a határ, és egy órára már Nagyváradon voltunk. Megnéztük a székesegyházat, Szent László hermáját, az Ady Endre Gimnáziumot, az Emke kávéházat, a nagyváradi napló épületét és az Ady Endre Múzeumot. Kalotaszentkirályon volt a szállásunk, ahol megtekintettük az Ady Endre emlékművet, és Ady fáját.

2. nap

Torda városát kerestük fel, a református templomot kívülről megtekintettük, majd a Petőfi emléktáblánál elhelyeztük a koszorúnkat. A Tordai hasadékot sajnos csak a buszból láttuk, mert esett az eső, de kárpótolt bennünket Kolozsvár: Szent-Mihály templom, Mátyás szülőháza, Farkas utcai templom. Körösfőn a református templomot néztük meg. este zenés-táncos eseten vettünk részt.

3. nap

Sebesvár, Csucsán a Boncza kastély, Ady Múzeum, és Nagyszalontán az Arany János Emlékmúzeum nyújtott örökre szóló élményt.

HATALMAS ÉLMÉNY VOLT AZ UTAZÁS, KÖSZÖNJÜK A LEHETŐSÉGET AZ EMMI ALAPKEZELŐJÉNEK!